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since November 26th, 2001

"Schloß Vogelöd"
live @ 17. International FilmFest Braunschweig
(October 31, and November 01, 2003 08.00 pm)

Music composed and performed by Manuel Göttsching
together with the Kammermusikensemble des Staatstheaters Braunschweig

Silent Movie: "Schloß Vogelöd / The Haunted Castle" by F.W. Murnau (1921)

Concert-Location: Braunschweig/Germany - Kleines Haus des Staatstheaters (Magnitorwall 18)

click for a review of the concerts
Promotion Card: Schloß Vogelöd (front)

signed Promotion Card (back)

Promotion Card: The Haunted Castle
(Layout: Markus Schickel)

Manuel Göttsching`s composition for two violins, a cello, two horns and electronics
with the chamber music ensemble in the state theatre on October 31 and November 1, 2003.

(sorry, for the dark quality of the photos, but it was too dark in the cinema during and after the movie.)

signed Ticket (31.10.2003) Guest of honour Ticket (01.11.2003)

a big thank you goes to:
Manuel (thank you for this fantastic music)
Ilona (thank you for your kindness and help)
Markus (thank you for your help)

review about the concerts

Manuel Göttsching live 31-10-2003 and 01-11-2003,
Kleines Haus, Staatstheater Braunschweig

A view forward and back

would be an apt description of Manuel Göttsching's new music
for F.W. Murnau`s classic silent movie
"Schloß Vogelöd" (The Haunted Castle).
Manuel Göttsching did not only write the elctronic part of the music
but the classical part - one cello, two violins, and two horns - as well.
The classical part was played by the chamber music ensemble
of the Staatstheater Braunschweig.
Göttsching, for the first time in three years live on stage, attracted
not only fans of electronic music - many movie fans came to
Braunschweig for the event. It was planned as rewarding for both
the "electronicists" and the cineasts, and indeed turned out to be.
After a quite short annoncement Mnauel Göttsching and the
chamber ensemble, clad all in black, took their places on the stage.
The movie is an early piece of F. Murnau, premiered in Berlin in 1921.
The plot is a rather simple crime story, unvoluntarily funny in some
moments. The music presented itself with a first short
electronic intro, followed by a classical one.
Next came a long electronic part that reminded me somehow
of E2-E4 - not that much musically, but in a thrilling and
insistant way. Classical alternated with electronical parts.
The latter sounded well-known and at the same time new
and fascinating. A part with excessive samples, partly in reverse,
with "tropical" sounds brought a very special atmosphere to that
moment of the movie. A brilliant idea. It became more classical
in the last three scenes of the movie, dominated by cello and horns.
This rather long piece is maybe the most lilting of this whole music,
rather rhythmical with even techno-like passages.
Once again a forward-looking piece, with which Manuel Göttsching
shows that he is easily capable of incorporating his
inimitable electronic style with both modern and classical elements
to form something really new. This music is a potential classic.
I consider it to be another climax in his career. He wrote it in
apprx. three months, including writing the score.
For all who could not be there,
both a CD (in a slightly modified version) and a DVD are planned.


Review by Heiko Neumann November 2003
http://www.tribute-to-ashra.de

Manuel Göttsching live 31-10-2003 und 01-11-2003
im Kleinen Haus des Staatstheaters in Braunschweig

Ein Blick vor und zurück,


so könnte man die beiden Live-Aufführungen von Manuel Göttsching`s
Neuvertonung zu F.W. Murnau`s Stummfilmklassiker:
Schloß Vogelöd/The Haunted Castle bezeichnen.
Manuel Göttsching komponierte nicht nur den elektronischen Teil
der Neuvertonung, nein er schrieb auch die Noten bzw. Partitur für den
klassischen Teil (1 Cello, 2 Violinen und 2 Hörner) der vom
Kammermusik-Ensemble des Staatstheaters Braunschweig gespielt wurde.
Göttsching der sich zum ersten Mal nach 3 Jahren wieder live präsentierte zog nicht nur
Electronic Music Fan`s zu den beiden Aufführungen an, natürlich waren auch sehr viele „Cineasten"
nach Braunschweig gekommen. Und beide Seiten sollten und
sind auf Ihren Kosten gekommen. Nach einer sehr kurzen Ankündigung
zu diesem doch außergewöhnlichen Vorstellung kamen in schwarz dann
Manuel Göttsching und das Kammerensemble auf die Bühne und nahmen
Ihre Plätze ein. Der Film der nun folgte war bzw. ist ein Frühwerk
von F.W. Murnau aus dem Jahre 1921, welcher damals in Berlin uraufgeführt wurde.
Die Story ist ein ziemlich simple gestrickter Krimi, der an manchen
Stellen unfreiwillig komisch daher kam. Nach kurzen elektronischen Intro,
folgte dann auch ein klassisches Intro bevor es in einen doch recht langen
elektronischen Teil überging, der mich in machen Passagen an E2-E4 erinnerte,
nicht unbedingt musikalisch - sondern mehr das von Anfang an etwas
prickelndes und eingängiges meinen Ohren berührte und sich in meinem
Kopf festsetze. Abwechselnd folgten Teile die nur vom Kammermusikensemble
gespielt wurden und dann wieder die doch vertrauten, aber irgendwie neuen
und faszierenden Göttsching Sounds. Ein sehr viel gesampleter Teil mit
teilweise rückwärts laufenden Sounds und dazu tropische Klänge, was in dieser
Phase des Films sehr gut passender Einfall war und ist. Sehr stark wurde
die Musik des Kammermusik-Ensemble in den drei letzten Akten des Films,
welcher in 5 Akte unterteilt war, von den 2 Hörner und dem Cello geprägt.
Diese hatten jeweils zum Film die passenden Figuren oder Themen.
Das letzte wiederum sehr lange Musik-Thema ist wohl das populärste was
Manuel Göttsching für diesen Film komponiert hat. In Diesem ging es doch
sehr rhythmisch und teilweise mit techno-artigen Passagen versehen dahin.
Was, wie ich finde den Blick auch nach vorn zeigt. Mit dieser Musik hat
Manuel Göttsching mal wieder den Bogen spannt von „altbekannten Sounds"
a`la Göttsching bis hinzu neuen „klanglichen und musikalischen Ufern".
Diese Musik hat durchaus wieder das Zeug zu einem Klassiker zu werden.
Mit dieser Komposition an die Er circa 3 Monate arbeitete (inkl. Partitur schreiben)
ist im wieder ein Höhepunkt in seiner musikalischen Laufbahn gelungen.
Für alle die diese beiden Aufführungen nicht verfolgen konnten, sei angemerkt
das wohl die Musik auf CD (in teilweise bearbeiteter Form) und aber auch
eine DVD erscheinen werden.

Review by Heiko Neumann November 2003
http://www.tribute-to-ashra.de


my review in the last KLEM-Magazine No. 120 (Jan. 2004)
Frits, thankx for your very good work for the electronic music !!!

PC: Der Junker und der Kommunist Ticket Wax Museum 2004

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